Архив публикаций - 2018 год

№ 1

К ДЕСЯТИЛЕТИЮ ЖУРНАЛА
БОЧАРОВА В.Г. Приоритеты современной социальной педагогики в векторе развития России.

Эффективность социальной политики, касающейся каждого жителя России, во многом зависит от научного обеспечения политических решений, от глубокого знания социально*экономических проблем, порождённых на просторах нашей великой страны. Российская педагогическая наука, в том числе социальная педагогика, получила государственный заказ — провести в ближайшие годы социокультурную модернизацию образования. Определены государственные задания на исследования по нескольким направлениям, касающимся жизни общества. В нескольких направлениях участвуют группы учёных, вузов, практиков, представляющие современную социальную педагогику в России.
Ключевые слова: государственный заказ, социокультурная модернизация образования, социальный запрос личности, стратегия социокультурной модернизации, обеспечение социальной безопасности детей и молодёжи, профессиональное социально-педагогическое образование, сотрудничество в области развития профессионального образования.
Bocharova V.G. Priorities of modern social pedagogics in a vector of development of Russia.
The efficiency of the social policy pertaining to every citizen of Russia in many respects depends on scientific providing political decisions, on profound knowledge of the social and economic problems arising on open spaces of our great country. The Russian pedagogical science, including social pedagogics, received the state order — to carry out sociocultural modernization of education in the next years. The government tasks for researches on several directions relating to life of society are defined. In a number of such directions the groups of scientists, university professors and practitioners representing modern social pedagogics of Russia participate.
Keywords: government tasks, sociocultural modernization of education, social inquiry of the personality, strategy of sociocultural modernization, ensuring social safety of children and youth, professional social-pedagogical education, cooperation in development of professional education.

I. ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ
1. СЕНАТОР С.Ю., СЕДЫХ В.В., ФАРНИЕВА М.Г. Освоение правовых аспектов профессиональной деятельности при подготовке менеджеров образования.

В статье раскрываются правовые аспекты профессиональной подготовки менеджеров образования с учётом освоения ими законодательно-правовых основ управления образовательным учреждением; приводится анализ уровней образовательного законодательства, актуализируется использование активных форм и методов освоения норм образовательного права.
Ключевые слова: образовательное законодательство, менеджмент в образовании, магистратура, активные методы обучения.
Senator S.Yu., Sedykh V.V., Farniyeva M.G. Mastering of legal aspects of professional activity in training of managers of education.
Legal aspects of professional training of managers of education taking into account mastering of legislative and legal bases of management by them of educational institution reveal in article; an analysis of levels of the educational legislation is provided, use of active forms and methods of mastering the norms of educational law is actualized.
Keywords: the educational legislation, management in education, magistracy, active methods of teaching.

2. НИКИТИН В.Н. Значение функций полимодального движения в социальной педагогике и практической психологии.
Статья посвящена исследованию значения и роли научных школ психологии в раскрытии генезиса (природы) движения. Особое внимание уделено анализу функций полимодального движения в социальной педагогике и практической психологии. Представлена авторская модель использования полимодального движения в развитии высших психических функций и коммуникативных способностей.
Ключевые слова: полимодальное движение, социальная педагогика, практическая психология, научная школа.
Nikitin V.N. Values of functions of the polymodal motion in social pedagogics and practical psychology.
The study of the significance and a role of psychological scientific schools in disclosure of genesis (nature) of the motion are devoted in article. Special attention is paid to the analysis of functions of the polymodal motion in social pedagogics and practical psychology. The author's model of use of the polymodal motion in development of the higher mental functions and communicative abilities is presented.
Keywords: polymodal motion, social pedagogics, practical psychology, scientific school.

3. ВЕРЕЙКИНА О.В. Социально-педагогическая работа с подростками: диагностика склонности к девиантному поведению.
В статье рассмотрены факторы, определяющие актуальность изучения предпосылок и механизмов формирования различных форм отклоняющегося поведения подростков. Приведены результаты диагностики акцентуированности характера 14–15-летних подростков и измерения их готовности и склонности к отклоняющемуся поведению. Исследование, проведённое в Оренбургской области, позволило не только осветить ситуацию, сложившуюся сегодня в среде младших подростков, но и выявить ряд общих системных проблем в сфере социально-педагогической работы.
Ключевые слова: подростки, девиантное поведение, агрессия, акцентуация характера, аутоагрессия, делинквентное поведение, аддиктивное поведение, гендерные стереотипы, семейное воспитание.
Vereykina O.V. Social and pedagogical activities with teenagers: diagnostics of tendency to deviant behavior.
The factors defining relevance of studying of prerequisites and mechanisms of formation of various forms of deviant behavior of teenagers are considered in article. Results of diagnostics of the accentuation of the character of 14–15-year -olds teenagers and measurement of their readiness and tendency to deviant behavior are presented. The research conducted in the Orenburg region allowed not only to cover the situation which developed today among younger teenagers but also to reveal a number of the general system problems in the sphere of social and pedagogical work.
Keywords: teenagers, deviant behavior, aggression, accentuation of the character, autoaggression, delinquent behavior, addictive behavior, gender stereotypes, family education.

II. СЕМЕЙНОЕ И СОЦИАЛЬНОЕ ВОСПИТАНИЕ
1. РАХМАТУЛИН Р.Я. Предметно-развивающая среда детей дошкольного возраста в условиях семейного воспитания.

В статье рассматриваются вопросы создания предметно-развивающей среды для детей раннего и дошкольного возраста, особенности организации и проведения сюжетных и сюжетно*ролевых игр. Статья рекомендуется родителям, воспитателям образовательных учреждений, студентам педагогических колледжей и вузов.
Ключевые слова: предметно-развивающая среда, сюжетные игры, сюжетно-ролевые игры.
Rakhmatulin R.Ya. Subject and developing environment of preschool children in conditions of family education.
Questions of creation of the subject developing environment for children of early and preschool age, feature of the organization and carrying out subject and subject role-playing games are considered in article. Article is recommended to parents, educators of educational institutions, students of pedagogical colleges and universities.
Keywords: the subject and developing environment, subject games, subject role-playing games.

2. РЯБЦЕВ В.К., РЯШИНА В.В., БОЯРИНЦЕВА А.В. Антропопрактика воспитательной деятельности.
В статье рассматривается опыт организации ряда культурно-образовательных проектов как современной практики воспитательной работы. Такая практика в контексте антропологии образования может быть определена как антропопрактика. Даётся описание форм практики и представлен анализ опыта реализации проектов с точки зрения развития сущностных способностей человека.
Ключевые слова: воспитательная работа, антропология образования, антропопрактика, культурно-образовательный проект, профессиональное развитие, рефлексия, субъектная позиция, личностная позиция, со-бытийное пространство, детско-взрослая со-бытийная общность, профессиональная общность.
Ryabtsev V.K., Ryashina V.V., Boyarintseva A.V. Anthropopractice of educational activity.
The experience of the organization of a number of cultural and educational projects as modern practice of educational work is considered in article. Such practice in the context of anthropology of education can be defined as anthropopractice. The description of forms of practice is given and the analysis of experience of implementation of projects from the point of view of development of intrinsic abilities of the person is submitted.
Keywords: educational activity, anthropology of education, anthropopractice, cultural and educational project, professional development, reflection, subject position, personal position, co-existence space, child-adult co-existence community, professional community.

III. ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
1. ГУРЬЯНОВА М.П. Образовательные и профессиональные стандарты социальных педагогов: линии сопряжения.

В статье раскрывается проблема стандартизации профессии «Социальный педагог». Отмечается, что в профессиональном и образовательном стандартах наблюдаются существенные различия в определении компетенций социального педагога — особенно в сфере воспитания детей и взрослых. Анализируются профессиональные и образовательные стандарты, разработанные на различных этапах развития социальной педагогики в России.
Ключевые слова: профессиональный и образовательный стандарт социального педагога; многопрофильность и полисубъектность социально-педагогической деятельности; социальная педагогика и профессия «социальный педагог».
Guryanova M.P. Educational and professional standards for social workers: the line interface.
The article reveals the problem of standardization of the profession «Social pedagogue». It is noted that in the professional and educational standards there are significant differences in determining the competence of the social pedagogue — especially in the field of education of children and adults. Professional and educational standards developed at different stages of social pedagogy development in Russia are analyzed.
Key words: professional and educational standard of the social teacher; the versatility and polysubject socio-pedagogical work; social pedagogy and the profession «social pedagogue».

2. ПРОКОПЕНКО А.Ю. Теоретические предпосылки формирования темпоральной компетентности при профессиональной подготовке специалистов.
В статье рассматривается проблема социализации детей с ОВЗ с точки зрения субъектного подхода, создания событийного воспитательного пространства как средства формирования временной перспективы данной категории детей, а также подготовки будущих дефектологов к организации этого процесса с использованием инновационных методик.
Ключевые слова: темпоральная компетентность, дети с ограниченными возможностями здоровья, социализация.
Prokopenko A.Y. Theoretical prerequisites for the formation of temporal competence in the professional training of specialists.
The article discusses the issue of socialization of children with disabilities from the point of view of the subjective approach, the need to create a event and educational space in formation of temporal perspective of this category of children and training of future pathologists for the organization of this process, using innovative techniques.
Keywords: temporal competence, children with disabilities, socialization.

IV. СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРАКТИКА: ТЕХНИКИ И МЕТОДИКИ
ХОРОХОРИНА Ю.Н. Мастерская эффективного лидерства.

В статье освещается опыт работы муниципального бюджетного учреждения дополнительного образования «Центр внешкольной работы» по выявлению и педагогическому сопровождению развития лидерских способностей (качеств) воспитанников подростковых клубов по месту жительства.
Ключевые слова: социализация, самореализация, социально-значимая деятельность, социальная активность, группы компетентностей.
Horokhorina Yu.N. Workshop of effective leadership.
Experience of Municipal state funded educational institution of additional education «The center of out*of*school activity» for identification and pedagogical maintenance of development of leader abilities (qualities) of pupils of teenage clubs at the place of residence is covered in article.
Keywords: socialization, self-realization, socially important activity, social activety, groups of competences.

№ 2

I. СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА И СОЦИАЛЬНАЯ ПОЛИТИКА
1. ВОЛОСОВЕЦ Т.В. Сбережение народа начинается с детства

В контексте приоритетной цели сбережения народа России, обозначенной В.В. Путиным в Послании Президента РФ Федеральному собранию 1 марта 2018 года, формулируется задача детствосбережения. Эта задача должна решаться на межведомственном уровне - не только в системе социальной защиты населения, но и психолого-педагогическими средствами в образовательных организациях и других институтах социализации. В ракурсе детствосбережения рассматриваются реализуемая сегодня Стратегия развития воспитания в Российской Федерации на период до 2025 года, её потенциал в решении задач сбережения детства и условия его эффективной реализации.
Ключевые слова: детство, воспитание, детствосбережение, стратегия, развитие воспитания
Volosovets T.V. Saving people begins with childhood.
In the context of the priority goal of saving the people of Russia, designated by V.Putin in the President's Address to the Federal Assembly on March 1, 2018, the article formulates the task of childhood, which should be decided at the interdepartmental level — not only in the system of social protection of the population, but also in psychological and pedagogical funds in educational organizations and other institutions of socialization. In the context of child saving, the Strategy for the Development of Upbringing in the Russian Federation for the period up to 2025, its potential in solving the problems of saving children and the conditions for its effective implementation are being considered today.
Keywords: childhood, upbringing, childhood, saving, strategy, development of upbringing.

I. ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ
1. ШАГИДАЕВА А.Б. Социально-педагогические аспекты лидерского потенциала школьников.

В публикации рассмотрены современные механизмы лидерского управления в организациях. Уточнено понятие лидера, выделены ключевые черты лидеров современных организаций и основные механизмы лидерского поведения. Критически переосмыслены существующие теории лидерства. Основной вывод по резуль¬татам проведённого исследования заключается в том, что активизация лидерского потенциала начинается уже с нижнего уровня управления, и на этом основании работа по развитию лидерского потенциала должна охватывать все категории персонала. Материалы исследования современных механизмов лидерского управления в организациях призваны дополнить образовательные программы и их компоненты, связанные с изучением лидерства, а также подготовкой лидеров среди учащихся и студентов.
Ключевые слова: лидерство; лидерское поведение; лидерский потенциал; теории лидерства; тренинги; развитие лидерских качеств; качества лидера.
Shagidaeva A.B. Social and pedagogical aspects of schoolchildren's leadership potential.
The publication discusses modern mechanisms of leadership in organizations. The concept of the leader is clarified, key features of the leaders of modern organizations and basic mechanisms of leadership behavior are highlighted. Critical rethinking of existing leadership theories. The main conclusion of the study is that the activation of leadership potential begins with a lower level of management, and on this basis the work on developing leadership capacity should cover all categories of personnel. Research materials of modern leadership mechanisms in organizations are called upon to supplement educational programs and their components related to the study of leadership, as well as the preparation of leaders among students and students.
Keywords: leadership; leadership behavior; leadership potential; theory of leadership; trainings; development of leadership qualities; quality leader.

2. ГУКАЛЕНКО О.В., ПУСТОВОЙТОВ В.Н. Социальная безопасность молодёжи в поликультурном пространстве России.
В статье рассматриваются проблемы обеспечения социальной безопасности подрастающего поколения в поликультурном пространстве России. Выявлены основные факторы, несущие потенциальные угрозы для социальной безопасности молодёжи. Обосновано понимание социальной безопасности в поликультурном пространстве России как целостной системы, обеспечивающей благоприятные условия жизнедеятельности молодого поколения страны. Определены основные направления, содержание и условия эффективности воспитательной работы с молодёжью по обеспечению её социальной безопасности в поликультурном пространстве России, отвечающие современным требованиям.
Ключевые слова: социальная педагогика, поликультурное пространство, социальная безопасность молодёжи.
Gukalenko O.V., Pustovoytov V.N. Social security of young people in a multicultural space of Russia: essence, problems, solutions.
In the article the problems of social security of young people in a multicultural space of Russia are discussed. The main factors carrying a potential threat for the social security of the youth are considered. Grounded understanding of the social security of the youth in the multicultural space of Russia as a system, which includes: the perception of the youth of the country to its security; the totality of the conditions of life of the young generation in the country, providing every young person safe productive interaction with actors and institutions of multicultural environment. The main directions, the contents and the conditions of efficiency of educational work with young people to ensure their social security in a multicultural space of Russia are analysed, meeting the modern requirements.
Keyword: social pedagogy, multicultural space, social security of youth, the threat of social security for the youth.

3. НИКИТИН В.Н. Пластикодрама как инновационный метод гармонизации личности в социальной педагогике.
В статье представлен инновационный метод в драматерапии – пластикодрама, разработанный автором на основе теоретического и эмпирического исследования феноменологии художественного образа и пластического движения, который может быть использован в социальной педагогике для развития личности. В ходе анализа онтологии драматического образа и характера его воздействия автор подчеркивает, что драматерапевтический эффект достигается благодаря возможности пластической перестройки всех форм репрезентации протагониста, включая его движения, чувства и смыслы. Пластикодрама рассматривается как психологический метод, направленный на решение личностных и социально-психологических проблем протагониста, эффективность действий которого обусловлена гармонизацией и развитием целостного образа его «Я» в процессе драматического действия.
Ключевые слова: социальная педагогика, драматерапия, пластикодрама, феноменология, протагонист, выразительное действие.
Nikitin V.N. Plasticodrama as an innovative approach of harmonizing a personality in social pedagogics
The article represents an innovative approach of drama therapy — plasticodrama worked out by the author on the base of theoretical and empiric researches of an artistic image and plastic movement. Plasicodrama can be used in social pedagogics to improve a personality. Analyzing ontology of a dramatic image and character of its effect the author emphasizes that a drama therapeutical impact can be achieved due to a capability of plastic altering of all representation forms of a protagonist, including his movement, feelings and senses. Plasticodrama is considered to be a psychological approach aiming to solve personal and social-and-psychological problems of a protagonist. Actually, efficiency of protagonist's activities is connected with harmonization and development of an integral «self» image.
Keywords: Social pedagogics, drama therapy, plasticodrama, phenomenology, protagonist, expressive movement.

II. СЕМЕЙНОЕ И СОЦИАЛЬНОЕ ВОСПИТАНИЕ
1. ВАГНЕР И.В. Изучение динамики социокультурного опыта школьников в процессе воспитания.

Социокультурный опыт школьников рассматривается в статье как один из важных результатов реализации программ воспитания и социализации обучающихся в общеобразовательной организации. Раскрыты подходы к изучению динамики социокультурного опыта школьников, его основных видов в ходе реализации программ воспитания и социализации, охарактеризованы диагностические методики. Показано, что позитивная динамика социокультурного опыта может являться показателем качества воспитательной деятельности, направленной на создание условий для самореализации обучающихся, поскольку социокультурный опыт определяет характер личностной позиции ребёнка по отношению к окружающему миру.
Ключевые слова: социокультурный опыт, результаты воспитания, диагностика.
Wagner I.V. Studying the dynamics of social-cultural experience schoolboys in the process of education.
The socio-cultural experience of schoolchildren is considered in the article as one of the important results of the implementation of programs for the upbringing and socialization of students in a general education organization. The approaches to the study of the dynamics of the sociocultural experience of schoolchildren, their main types in the course of implementing educational and socialization programs, diagnostic techniques are described. It is shown that the positive dynamics of sociocultural experience can be an indicator of the quality of educational activity aimed at creating conditions for the self-realization of students, because sociocultural experience determines the nature of the child's personal position in relation to the surrounding world.
Keywords: socio-cultural experience, results of education, diagnostics.

2. СИТНИКОВ А.С. Партнёрские отношения в формировании социальной мобильности старшеклассников.
В статье раскрыты теоретические предпосылки формирования социальной мобильности старшеклассников посредством построения партнёрских отношений ученического самоуправления с широким социальным окружением. Доказано, что партнёрство расширяет пространство активности и помогает обрести внутреннюю свободу действий учащихся, а педагогическое сопровождение партнёрских отношений старшеклассников приводит к переходу от ситуативного уровня сформированности социальной мобильности к уровню устойчивому и ценностно значимому.
Ключевые слова: социальная мобильность, ученическое самоуправление, партнёрство, старшеклассники.
Sitnikov A.S. Partnership relations in the formation of social mobility of high school students.
The article describes theoretical background of the formation of the social mobility of high school students through building partnerships student self-government with the broader social environment; it is proved that the partnership expands the space activity and helps to find internal freedom of action of the students; pedagogical support partnerships of high school students leads to a transition from situational level of development of social mobility for sustainable and meaningful value.
Keywords: social mobility, student government, partnership for high school students.

3. РЯБОВА О.В. Региональная концепция экологического воспитания в непрерывном образовании.
В статье проблема экологического образования исследуется в контексте развития экологической культуры подрастающего поколения на различных этапах его развития. Подчеркивается необходимость в рамках регионального экологического образования (на примере Республики Мордовия) создавать условия для успешного решения проблемы формирования экологической культуры на разных уровнях системы непрерывного экологического образования. Отмечается, что экологическая культура предполагает единство и синтез экологического миро¬воззрения, системы знаний и умений. Автор констатирует, что экологическое образование немыслимо вне исторически сложившихся традиций взаимодействия этноса и природы, использования богатого потенциала этнопедагогического наследия региона в формировании экологической культуры личности, что нашло отражение в региональной концепции воспитания, в содержании и системе образования Республики Мордовия.
Ключевые слова: экологическая безопасность; экологизация, экологическое образование; экологическая культура; экологическое сознание; культурные ценности; модернизация; непрерывное образование.
Ryabova E.V. Continuous ecological education as a condition of formation of ecological culture in the Republic of Mordovia.
In article the problem of environmental education is explored in the context of development of ecological culture of the younger generation at different stages of its development. Emphasizes the need for the framework of the regional environmental education (on the example of Mordovia Republic) to create conditions for the successful solution of problems of formation of ecological culture at different levels of the system of continuous environmental education. It is noted that the environmental culture implies a unity and synthesis of ecological knowledge, systems knowledge and skills. The author States that environmental education is impossible without the historically established traditions of interaction of nation and of nature, using rich potential of ethnopedagogical heritage of the region in the formation of ecological culture of personality, which is reflected in the regional education concepts, contents and the educational system in the Republic of Mordovia.
Keywords: ecological safety; ecologization, ecological education; ecological culture; ecological consciousness; cultural values; modernization, continuous education.

III. ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
1. СЕНАТОР С.Ю., МЕЛЬНИКОВ Д.А. Организация профессиональной подготовки менеджера образования на основе системного подхода.

Цель представленного исследования состоит в создании новой, содержательно инновационной, образовательной методической системы подготовки менеджера образования. В статье системный подход рассматривается как одно из дидактических средств анализа профессиональной подготовки управленца-специалиста в целостности, взаимообусловленности, построении различных моделей обучения на примере дисциплин базовой и вариативной частей учебного плана «Менеджмент в образовании».
Ключевые слова: менеджер образования, магистратура, профессиональная подготовка, системный подход.
Senator S.Y., Melnikov D.A. Organization of professional training of the education Manager on the basis of a systematic approach.
The purpose of the study is to create a new, innovative, educational methodical system of training education Manager. In the article the system approach is considered as one of didactic means of the analysis of professional training of the Manager-specialist in integrity, interdependence, construction of various models of training on the example of disciplines of basic and variable parts of the curriculum «Management in education».
Keywords: education Manager, master's degree, professional training, system approach.

IV. СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРАКТИКА: ТЕХНИКИ И МЕТОДИКИ
1. АЛПАТОВА Н.С., ПРОКОПЕНКО А.Ю., ФЕДОСЕЕВА Е.С. Подготовка будущих педагогов-дефектологов к социализации детей с расстройствами аутистического спектра.

В статье представлен опыт подготовки будущих дефектологов к социализации детей с расстройствами аутистического спектра в социально-педагогических вузах. Даётся характеристика содержания аудиторной и внеаудиторной самостоятельной работы студентов в рамках изучения учебных дисциплин, и прохождения практик. Рассмотрена модель организации медико-психолого-педагогического сопровождения процесса социализации детей с расстройствами аутистического спектра в условиях реабилитационного центра.
Ключевые слова: подготовка будущих дефектологов, аудиторная и внеаудиторная работа, дети с расстройствами аутистического спектра, социализация.
Alpatova N.S., Prokopenko A.Y., Fedoseeva E.S. The training of future disability specialists for socialization of children with autism spectrum disorder.
The article represents the experience of the training of future disability specialists for socialization of children with autism spectrum disorder in Social and Pedagogical Universities. There is the contents characteristic of the classroom activities, out-of-class activities and self-learning materials for studying the subjects and having teaching practice. The organization of medical-psychological and pedagogical support of socialization of children with autism spectrum disorder in the conditions of the rehabilitation centre is described.
Keywords: the training of future disability specialists, the classroom activities and out-of-class activities, socialization of children with autism spectrum disorder, socialization.

2. РАХМАТУЛИН Р. Профессиональное родительство как тренд современного общества.
В статье рассматриваются основные социальные тренды, происходящие в сфере семьи и детско-родительских отношений, особенности социально значимых вызовов, с которыми сталкивается современное родительство.
Ключевые слова: семья, детство, современные социальные тренды, профессиональное родительство.
Rachmatulin R. Professional parenthood as a trend of modern society.
The article discusses the main social trends taking place in the sphere of family and child-parent relations, especially the socially significant challenges faced by modern parenthood.
Keywords: family, childhood, modern social trends, professional parenthood.

№ 3

I. СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА И СОЦИАЛЬНАЯ ПОЛИТИКА
1. Н.П. СПИЦЫН. Патриотизм — наша главная ценность.

Автор задаётся вопросом: каким должно быть воспитание, чтобы дети, подростки понимали, чем живёт его семья и страна, ощущали дух времени? И видит выход из современного глубокого духовно-нравственного кризиса в воспитании у подрастающего поколения патриотизма, нравственности и трудолюбия.
Ключевые слова: патриотизм, гражданственность, подростки, Отечество, Родина, воспитание, формирование, трагедия, общество, школа, труд.
N.P. Spitsyn. Patriotism — our main value.
The author wondered what has to be education that children, adolescents understand, than his family and country lives, felt a spirit of the age? He sees a way out from modern deep spiritual and moral crisis in education at younger generation of patriotism, morality and diligence.
Keywords: patriotism, citizenship, adolescents, Fatherland, Homeland, education, formation, tragedy, society, school, work.

II. СЕМЕЙНОЕ И СОЦИАЛЬНОЕ ВОСПИТАНИЕ
1. Е.Г. ШУБНИКОВА. Педагогическая профилактика зависимого поведения детей на основе технологического подхода.

В статье представлен анализ педагогической профилактики зависимого поведения в детской и молодёжной среде на основе технологического подхода. Показано, что педагогическая профилактика зависимостей детей может быть описана как технология. Дана содержательная характеристика различных уровней и структуры технологий и программ педагогической профилактики аддикций в образовательной среде. Знание структуры и иерархии технологий педагогической превенции позволяет осуществить классификацию профилактических программ по единым основаниям и провести их научно обоснованную экспертизу.
Ключевые слова: технологический подход, технологии и программы педагогической профилактики, зависимое поведение, образовательная среда.
E.G. Shubnikova. Pedagogical prevention of addictive behavior of children on the basis of technological approach
The analysis of pedagogical prevention of addictive behavior in children and youth environment on the basis of technological approach is presented in article. It is shown that pedagogical prevention of addictive of children can be described as technology. The substantial characteristic of various levels and structure of technologies and programs of pedagogical prevention of addictions in the educational environment are given. Knowledge of structure and hierarchy of technologies of pedagogical prevention allows to carry out classification of preventive programs for the uniform bases and to conduct their evidence-based expertize.
Keywords: technological approach, technologies and programs of pedagogical prevention, addictive behavior, educational environment.

2. О.А. МИЛЬКЕВИЧ. Удовлетворение социальных потребностей детей и семьи посредством социально-культурного партнёрства.
В статье приведены результаты теоретического анализа и эмпирического исследования возможностей социально-культурного партнёрства в удовлетворении социальных потребностей семьи и детей. Представленные результаты позволяют не только подчеркнуть значимость и актуальность социально-культурного партнёрства, но и охарактеризовать формы и методы его реализации в контексте рассматриваемой проблематики и профилактики детского неблагополучия в целом.
Ключевые слова: социальные потребности, социально-культурное партнёрство.
O.A. Milkevich. Meeting social needs of children and family by means of socio-cultural partnership.
Results of the theoretical analysis and empirical research of opportunities of sociocultural partnership in meeting of social needs of family and children are given in article. The presented results allow not only to emphasize the importance and relevance of socio-cultural partnership, but also to characterize forms and methods of its realization in the context of the considered perspective and prevention of children's ills in general.
Keywords: social needs, socio-cultural partnership.

3. М.И. РОЖКОВ, Г.М. КРИНИЦКАЯ. Реализация программ социально-педагогической направленности в дополнительном образовании детей.
Актуальность социально-педагогической направленности дополнительного образования детей обусловлена быстро меняющимися условиями жизни, сложными, социально-экономическими отношениями, а также растущей потребностью в самореализации и самоопределении молодёжи. Анализ реализуемых сегодня программ дополнительного образования детей социально-педагогической направленности показывает, что большинство из них ориентированы на социальное творчество детей. Социально-педагогическое направление дополнительного образования позволяет ребёнку выйти за рамки среды образовательной организации и реализовать себя в социуме на основе разнообразных социальных практик, приобретая новый социальный опыт в детско-взрослых сообществах.
Ключевые слова: дополнительное образование, социально-педагогическая направленность, программы дополнительного образования детей.
M.I. Rozhkov, G.M. Krinitskaya. Implementation of programs of social-pedagogical orientation in supplementary education of children.
The relevance of social-pedagogical orientation of supplementary education of children is caused by quickly changing living conditions, the difficult social-economic relations and also the growing need for self-realization and self-determination of youth. The analysis of the realized programs of supplementary education of social-pedagogical orientation shows that most of them are focused on social creativity of children. The social-pedagogical direction of supplementary education allows the child to be beyond the environment of the educational organization and to realize itself in society on the basis of various social the practices, acquiring new social experience in child-adult communities.
Keywords: supplementary education, social-pedagogical orientation, programs of supplementary education of children.

Комментарий главного редактора
В.Г. Бочарова. Избавить внешкольное образование от принципа «дополнительности»…
V.G. Bocharova. Rid out-of-school education from the principle of «complementarity» …

III. ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
1. М.Р. МИРОШКИНА. Цифровое поколение. Портрет в контексте педагогического профессионального образования.

В течение 2015-2017 годов исследовательская группа под руководством автора проводила комплексное междисциплинарное исследование по теме «Цифровое поколение. Портрет в контексте образования». Основной задачей проекта было изучение фундаментальных характеристик постсоветских поколений участников образовательных отношений второго десятилетия XXI века в образовательных организациях разного уровня образования; выявление противоречий, возникающих между участниками образовательных отношений - представителями разных поколений; выработка теоретических оснований и прак¬тических рекомендаций для их преодоления в педагогической практике. Данной статьей мы открываем серию публикаций, посвящённых характеристике условий становления различных поколений современного учительства, отражающихся на актуальных образовательных отношениях.
Ключевые слова: Дети Победителей, Последнее советское поколение, Первое несоветское поколение, «Поколение Путина».
M.R. Miroshkina. Digital generation. A portrait in the context of pedagogical professional education
During 2015–2017 the research group under the leadership of the author conducted a complex cross-disciplinary research on a subject «Digital generation. A portrait in the context of education». Studying of fundamental characteristics of Post-Soviet generations of participants of the educational relations of the second decade of the 21st century in the educational organizations of different level was the main objective of the project; identification of the contradictions arising between participants of the educational relations – representatives of different generations; development of the theoretical bases and practical recommendations for their overcoming in pedagogical practice. By this article we are opening a series of the publications devoted to the characteristic of conditions of formation of various generations of modern teachers which are reflected in the relevant educational relations.
Keywords: Children of Winners, Last Soviet generation, First Non-Soviet Generation, «Putin's Generation».

2. Д.Ф. БАРСУКОВА. Развитие малых инновационных предприятий при вузах: анализ проблем и перспектив.
В статье проанализированы особенности развития малых инновационных предприятий при вузах. Выделены присущие им преимущества и недостатки. Рассмотрены факторы, влияющие на успешное функционирование деятельности малых инновационных предприятий.
Ключевые слова: малые инновационные предприятия, национальная инновационная система, инновационный продукт, факторы успешности малых инновационных предприятий, предпринимательская активность университета.
D.F. Barsukova. Development of the small innovative enterprises at higher education institutions: analysis of problems and prospects
In article features of development of the small innovative enterprises at higher education institutions are analysed. Advantages and shortcomings inherent in them are highlighted. The factors influencing successful functioning of activity of the small innovative enterprises are considered.
Keywords: small innovative enterprises, national innovative system, innovative product, factors of success of the small innovative enterprises, entrepreneurial activity of the university.

3. А.Б. ШАГИДАЕВА. Управление развитием персонала в образовательной организации.
В публикации рассмотрены вопросы управления развитием персонала образовательного учреждения. Представлены теоретические аспекты и опыт корпоративного сектора по развитию персонала. Выявлены ключевые вопросы развития педагогического персонала и основные проблемы управления развитием персонала образовательного учреждения. Делается вывод о том, что развитие педагогического персонала образовательного учреждения следует рассматривать как циклический процесс, направленный на постоянное повышение профессионального уровня педагога. Решение организационных и финансовых проблем позволит перевести управление развитием персонала образовательного учреждения на новый, более высокий и совершенный уровень. Образовательным учреждениям, при наличии возможности, предлагается активно перенимать современные технологии развития персонала, апробированные в корпоративном секторе.
Ключевые слова: развитие персонала, кадры, педагогический персонал, образовательные организации, начальная школа, развитие педагога, человеческие ресурсы
A.B. Shagidayeva. Management of development of personnel in the educational organization.
Questions of management of development of personnel of educational institution are considered in the publication. Theoretical aspects and experience of the corporate sector on development of personnel are presented. Key questions of development of pedagogical personnel and the main problems of management of development of personnel of educational institution are revealed. The conclusion that development of pedagogical personnel of educational institution should be considered as the cyclic process directed to continuous increase in professional level of the teacher is drawn. The solution of organizational and financial problems will allow to transfer management of development of personnel of educational institution to new, higher and perfect level. Educational institutions, in the presence of an opportunity, are offered to adopt actively the modern technologies of development of personnel approved in the corporate sector.
Keywords: development of personnel, personnel, pedagogical personnel, educational organizations, elementary school, teacher development, human resources.

IV. СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРАКТИКА: ТЕХНИКИ И МЕТОДИКИ
1. Т.А. БОЧАРОВА, Ю.Н. ХОРОХОРИНА. Социальное проектирование как механизм вовлечения детей в общественно значимую деятельность.

В статье раскрывается педагогический смысл технологии социального проектирования, который заключается в создании условий для социальных проб личности, в результате которых решаются основные задачи социализации: формирование позитивной «Я - концепции» и мировоззрения, усвоение новых способов социального взаимодействия с миром взрослых.
Ключевые слова: социальное проектирование, общественно значимая деятельность, социализация, самореализация, социальная активность, группы компетентностей.
T.A. Bocharova, Yu.N. Horokhorina. Social design as a mechanism of involvement of children in socially significant activity.
In article reveals the pedagogical sense of technology of social design which consists in creation of conditions for social tests of the personality as a result of which the main objectives of socialization are solved: formation positive «Self-concept» and outlooks, assimilation of new ways of social interaction with the world of adults.
Keywords: social design, socially significant activity, socialization, self-realization, social activity, group of competencies

№ 4

СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА И СОЦИАЛЬНАЯ ПОЛИТИКА
Л.В. ШТЫЛЕВА. Гендерный разрыв в математическом образовании и STEM–занятости выпускников российских школ.

Гендерный разрыв в школьном математическом образовании и профессиональной ориентации мальчиков и девочек обусловливает серьёзное отставание Российской Федерации в развитии цифровой экономики, препятствует полноценной самореализации потенциала женского населения и способствует воспроизводству женской бедности. В статье анализируются ключевые факторы гендерного разрыва в школьном математическом образовании и ориентации девочек на STEM-профессии.
Ключевые слова: STEM-образование, STEM-занятость, гендерный разрыв, школьное математическое образование, гендерные стереотипы, педагогическая культура.
L.V. Shtyleva. The gender gap in mathematical education and STEM-employment of school graduates in Russia.
The gender gap in mathematical school education and professional orientation of boys and girls causes a serious delay of Russian Federation in the development of digital economy, it also inhibits full self-realization of the potential of female population and contributes to the reproduction of female poverty. The key factors of gender gap in the mathematical education and the career orientation of girls to STEM- professions are analyzed in the present paper.
Keywords: STEM-education, STEM-employment, gender gap, school mathematical education, gender stereotypes, pedagogical culture.

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ
И.Ф. ДЕМЕНТЬЕВА. Социально-педагогические принципы ответственного родительства.
Дополнительная профессиональная программа (повышения квалификации)

Предлагаемая программа повышения квалификации адресована магистрам - специалистам в сфере воспитания, занятым в образовательных организациях. Цель программы - совершенствование компетенций специалистов в области педагогического образования и педагогической деятельности при их взаимодействии с семьями обучающихся. Программа позволяет специалисту повысить профессиональные компетенции путём приобретения новых знаний, а также отработать умения для эффективного сотрудничества с родителями в сфере воспитания детей.
Ключевые слова: семья, родительство, семейное воспитание, воспитательный потенциал семьи, семейное благополучие, педагогическое просвещение.
The social and pedagogical principles of responsible parent-hood.
The additional program (of professional development)

The proposed professional development program is addressed to masters i.e. to education specialists employed in educational institutions. The purpose of this program is the improvement of specialists' competences in the field of pedagogical education and pedagogical activity at their interaction with families of learning children. The program allows the specialist to increase the professional competence by acquiring new knowledges, as well as to work out skills for effective cooperation with parents in the field of children's education.
Keywords: family, parenthood, family education, educational potential of family, family welfare, teacher education.

СЕМЕЙНОЕ И СОЦИАЛЬНОЕ ВОСПИТАНИЕ
1. Р.А. АНДРИАНОВА. Современный ресурс профилактики ксенофобии в образовательной среде.

В статье представлен анализ деструктивного влияния ксенофобии на сферу межкультурных коммуникаций субъектов образования. Раскрыты сущность и содержание межкультурных коммуникаций в образовательной среде как средства профилактики ксенофобии. Обосновано, что профилактика ксенофобии в образовательной среде будет успешной, если спроектировано гуманистически ориентированное воспитательное пространство с целью «выращивания» продуктивных форм сотрудничества субъектов разных культур. Определены интегрирующая и консолидирующая функции межкультурных коммуникаций субъектов образования в пространстве со-бытийной общности на основе со-трудничества и со-творчества.
Ключевые слова: профилактика ксенофобии, ксенофобские установки, экстремистское поведение, образовательная среда, развитие межкультурных коммуникаций, со-бытийная общность, интегрирующая и консолидирующая функции, межкультурные компетенции.
R.А. Andrianova. The modern resource of xenophobia prevention in the educational environment.
The paper presents the analysis of destructive influence of xenophobia on the field of multicultural communications of education subjects. The essence and content are revealed concerning multicultural communications in educational environment as means of preventing xenophobia. The prevention of xenophobia in educational environment is proved to be successful in the case if a humanistically oriented educational space is developed with the purpose to "grow-up" of productive cooperation forms of subjects of different cultures. The integrating and consolidating functions of multicultural communications of education subjects in the space of co-existential community on the basis of co-working and co-creativity are also defined.
Keywords: xenophobia prevention, xenophobic attitudes, extremist behavior, educational environment, development of multicultural communications, co-existential community, integrating and consolidating functions, multicultural competence.

2. А.Р. ШНАЙДЕР. Социализация детей с ограниченными возможностями здоровья в процессе обучения.
В статье рассматриваются виды образования, доступные для детей с ограниченными возможностями здоровья на примере МАОУ «Средняя общеобразовательная школа № 8» г. Лабытнанги. К ним относятся инклюзивное образование (обучение детей с ОВЗ совместно с остальными детьми) и дистанционное образование (обучение на дому с использованием ИКТ). Отмечаются плюсы и минусы каждого вида образования.
Ключевые слова: обучение детей с ограниченными возможностями здоровья, дистанционное образование, инклюзивное образование, социализация.
A.R. Schneider. The socialization of children with disabilities (restricted physical possibilities) during the learning process.
The paper considers the types of education available for children with disabilities (restricted physical possibilities) by an example of МАОУ "Average comprehensive school № 8" in Labytnanga. These types include the inclusive education (education of children with disabilities together with other children) and the distance learning (learning at home using ICT). Each type of education has its pros and cons.
Keywords: education of children with disabilities (restricted physical possibilities), distance learning, inclusive education, socialization.

3. Л.А. ДЕМЕНТЬЕВА. Развитие социальной активности и компетентности родителей в вопросах семейного воспитания.
Одна из актуальных проблем современной системы образования - создание условий для формирования родительских компетенций и гармоничных детско-родительских отношений. В Курганской области внедрение новых технологий обучения родителей становится одним из важнейших условий изменения социальной практики.
Ключевые слова: социально-педагогические технологии, социально-педагогический проект, формы работы с родителями, гармонизация детско-родительских отношений.
L.A. Dementyeva. The development of social activity and parental competence in matters of family education.
One of actual problems of modern education system is creation of conditions for the formation of parental competencies and harmonious parent-child relationships. In Kurgan region, the introduction of new technologies of parental education becomes one of the most important conditions for change in social practice.
Keywords: social and pedagogical technologies, social and pedagogical project, forms of work with parents, harmonization of parent-child relationship.

4. Е.Г. ШУБНИКОВА. Педагогическая профилактика зависимого поведения подростков.
Актуальность исследуемой проблемы обусловлена необходимостью обновления цели педагогической профилактики зависимого поведения подростков в образовательной среде. В статье обосновывается введение понятия жизнеспособности личности как необходимого и достаточного условия предупреждения аддиктивного поведения подростков. Ведущий подход к исследованию данной проблемы — копинг-профилактика зависимостей в детской и молодёжной среде. Единой целью педагогической профилактики зависимого поведения является снижение факторов риска на основе расширения жизненных компетенций детей и подростков, формирования у них активных стратегий разрешения проблем, личностных свойств и качеств (ресурсов), т.е. формирование жизнеспособности личности.
Ключевые слова: педагогическая профилактика, зависимое поведения, жизнеспособность личности, превентивная педагогика, личностные ресурсы.
E.G. Shubnikova. The pedagogical prevention of dependence behavior of teenagers (adolescents).
The actuality of the problem under study is caused by necessity to update the purpose of pedagogical prevention of dependence behavior of teenagers within the educational environment. The present paper substantiates the introduction of a concept of viability of the individual as a necessary and sufficient condition of prevention of addictive behavior of teenagers. The main approach to the study of this problem is the coping-prevention of dependencies in children and youth environment. The common purpose of pedagogical prevention of dependence behavior is the reducing risk factors on basis (of extension of life competences of children and teenagers, formation of their active strategies for solving problems, as well as of their personal properties and qualities (resources), i.e. the purpose is to form a viable personality.
Keywords: pedagogical prevention, dependence behavior, viable personality, preventive pedagogic, personal recourses.

ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
И.Б. ВИНОГРАДОВА. Воспитательный потенциал философского текста в системе подготовки студентов-бакалавров педагогического вуза.

Статья посвящена воспитательному потенциалу философского текста в системе подготовки студентов-бакалавров педагогического вуза. Автор отмечает особенности восприятия философских текстов, сложности их интерпретации и многообразие функций. Данное направление дополняется также рассмотрением философских текстов, формирующих ценностные ориентации в мировоззрении студентов, - в частности, ценность нравственного самосовершенствования. В качестве примеров рассматриваются концепции совершенствования Л.Н. Толстого, Дж. Фаулза, Э. Фромма.
Ключевые слова: воспитательный потенциал, философский текст, интерпретация, ценностные ориентации, нравственное самосовершенствование.
I.B. Vinogradova. The educational potential of the philosophical text in the educational system of bachelor-students in a pedagogic university.
The paper is devoted to the educational potential of philosophical text in the system of bachelor-students education in a pedagogic university. The author notes the specifics of perception of philosophical texts as well as of difficulties of their interpretation and variety of functions of perception of philosophical texts. This field of research is also complemented by discussion of philosophical texts, which form the system of values in the worldview of students, - in particular, the value of ethical self-improvement. The concepts of moral self-improvement of L. N. Tolstoy, G. Fowles, E. Fromm are nearby considered as examples.
Keywords: educational potential, philosophical text, interpretation, system of values, moral self-improvement.

СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРАКТИКА: ТЕХНИКИ И МЕТОДИКИ
М.Р. ТУТУКОВА. Образовательный туризм — инновационный подход в образовательной системе.

В последние годы в образовательный процесс внедряются всё новые формы и методы обучения, направленные на формирование интереса у обучающихся. Среди инновационных методов обучения всё большую популярность приобретает образовательный туризм, сущность которого состоит в совмещении обучения и отдыха, что, несомненно, привлекает внимание молодого поколения.
Ключевые слова: туризм, обучение, образование, инновации, метапредментность, образовательное пространство.
M.R. Tutukova. Educational tourism — innovative approach in educational system.
In recent years all new forms and methods of training directed to formation of interest at students are implemented into educational process. Among innovative methods of training the increasing popularity is acquired by educational tourism which entity consists in combination of training and rest that, undoubtedly, draws attention of the.
Keywords: tourism, training, education, innovations, metapredmentnost educational space.

№ 5

СОЦИАЛЬНАЯ ПЕДАГОГИКА И СОЦИАЛЬНАЯ ПОЛИТИКА
Л.Д. КАХАРОВА. Ключ к повышению качества жизни — в развитии образования.

Автор задаётся вопросом: почему в нашей стране, в которой была лучшая в мире система образования, в которой были развиты мощная наука и экономика, в которой заботились о каждом человеке, качество повседневной жизни было намного хуже, чем во многих высокоразвитых странах? И почему за последние три десятка лет оно, это качество жизни, по всем показателям резко упало? Автор с особой горечью констатирует - вплоть до сегодняшнего дня в стране наблюдается упадок нравственности, рост преступности, особенно среди несовершеннолетних, приобретают чудовищные размеры наркомания, проституция, алкоголизм. И всё это, вместе взятое - потенциальная армия преступного мира, которая угрожает внутренней безопасности страны несмотря на все усилия руководства страны и всех небезразличных к своему Отечеству людей.
Ключевые слова: воспитание, обучение, подготовка к трудовой деятельности, социальное устройство.
L.D. Kakharova. Key to improvement of quality of life — in development of education.
The author asks a question: why in our country in which there was an education system, best in the world, in which the powerful science and economy in which cared for each person, quality of everyday life were developed it was much worse, than in many highly developed countries? And why for the last three decades it, this quality of life, on all indicators sharply fell? The author notes with concern — up to today in the country decline of morality, rise in crime, especially among minors is observed, get the enormous sizes drug addiction, prostitution, alcoholism. And all this, combined, — potential army of underworld which threatens internal security of the country despite all efforts of the country leaders and all people who are not indifferent to their Fatherland.
Keywords: education, training, preparation for work, social structure.

ТЕОРИЯ И МЕТОДОЛОГИЯ
А.А. БОРИСКИНА, В.К. РЯБЦЕВ, В.В. РЯШИНА. Проблемы развития личности: взгляды С. Френе, Ж. Пиаже и Э. Берна.

В статье рассматриваются взгляды Селестена Френе, Жана Пиаже и Эрика Берна (Эрика Леонарда Бернштейна) на проблемы развития личности. Автор считает, что эти взгляды взаимно дополняют друг друга. Исследования личности и её развития включают в себя многие аспекты: здоровье родителей и борьба против тяжёлых условий труда, особая забота о беременных женщинах, особые условия для новорождённых (Френе); нераздельность до определённого возраста мира и собственного «Я», своих действий, мыслей; одушевление мира, понимание мира как созданного руками человека (Пиаже); развитие личности, сосредоточенное на межличностных отношениях (Берн).
Ключевые слова: развитие личности, образовательный процесс, концепция больших комплексов, социализация, детское представление о мире, межличностные отношения.
А.А. Boriskina, V.K. Ryabtsev, V.V. Ryashina. Problems of development of the personality: the views of S. Frenet, J. Piaget and E. Bern.
In article Celestin Frene, Jean Piaget and Eric Burn (Eric Leonard Bernstein's) views of problems of development of the personality are considered. The authors consider that these views mutually supplement each other. Researches of the personality and its development include many aspects: health of parents and fight against difficult working conditions, special care of pregnant women, special conditions for newborns (Frene); indivisibility to certain age of the world and own «I», the actions, thoughts; animation of the world, understanding of the world, as created by human hands (Piaget); the development of the personality concentrated on the interpersonal relations (Bern).
Keywords: development of the personality, educational process, concept of large complexes, socialization, children's idea of the world, interpersonal relations.


Г.В. НЕЗДЕМКОВСКАЯ. Педагогическая деятельность в поликультурной образовательной среде России.

В статье приводится научная интерпретация таких понятий, как поликультурное образование, среда, образовательная среда, поликультурная образовательная среда. Раскрываются актуальные проблемы педагогической деятельности в поликультурной образовательной среде России и определяются некоторые причины их возникновения.
Ключевые слова: поликультурное образование, среда, образовательная среда, поликультурная образовательная среда, межнациональные конфликты, межкультурные коммуникации.
G.V. Nezdemkovskaya. Pedagogical activity in the multicultural educational environment of Russia.
Scientific interpretation of such concepts as multicultural education, environment, the educational environment, the multicultural educational environment is given in article. The actual problems of pedagogical activity in the multicultural educational environment of Russia reveal and some reasons of their emergence are defined.
Keywords: multicultural education, environment, educational environment, multicultural educational environment, international conflicts, cross-cultural communications.


Л.В. ШТЫЛЕВА. Направленность гендерных идеалов воспитанниц девичьего пансиона.
(на материале кадетского образовательного учреждения Пансион воспитанниц Министерства обороны РФ, Москва)

В статье изложены результаты исследования гендерных идеалов и представлений учащихся Московского кадетского корпуса «Пансион воспитанниц Министерства обороны Российской федерации» (Москва). Отмечаются доминирующий традиционалистский уклон во взглядах старшеклассниц на гендерные различия между полами в профессиях, содержание труда, женские и мужские роли в семье и обществе, а также эссенциализм в суждениях об источниках этих различий. Обосновываются меры, направленные на изменение педагогической культуры современного девичьего пансиона, модернизацию гендерной социализации школьниц в образовании.
Ключевые слова: традиционалистская и эгалитарная модель поведения, фемининность, маскулинность, гендерная социализация в образовании, гендерные идеалы, ценности и представления, гендерные нормы.
L.V. Shtyleva. Orientation of gender ideals of pupils of a maiden boarding school.
(on material of the cadet Board of Pupils of MO Russian Federation educational institution, Moscow)

In article results of a research of gender ideals and representations of pupils of the Moscow military school «Boarding school of pupils of the Ministry of Defence of the Russian Federation» are stated (Moscow). Content of work, female and male roles in family and society and also essentialism in judgments of sources of these distinctions are noted the dominating traditionalist bias in views of senior pupils of gender differences between floors in professions. The measures directed to change of pedagogical culture of a modern maiden boarding school, modernization of gender socialization of schoolgirls in education are proved.
Keywords: traditionalist and egalitarian behavior model, femininity, masculinity, gender socialization in education, gender ideals, values and representations, gender norms.

СЕМЕЙНОЕ И СОЦИАЛЬНОЕ ВОСПИТАНИЕ
Н.В. ГАРАШКИНА, А.А. ДРУЖИНИНА, М.В. ХАРНИКОВ. Педагогические технологии обеспечения социальной безопасности подростков.

В статье рассмотрены педагогические технологии, обеспечивающие социальную безопасность подростка, как эффективные методы организации социально-педагогической деятельности, направленные на предупреждение противоправного поведения, совершения правонарушений и преступлений, а также на социализацию и реабилитацию несовершеннолетних, уже находящихся в конфликте с законом. Представлен региональный опыт реализации технологий, выведены принципы этой деятельности - социального партнёрства, использования социализирующих ресурсов социума, профилактической приоритетности, социальной включённости.
Ключевые слова: социальная безопасность, социально-педагогические технологии, социальная включённость, правовое просвещение, подросток.
N.V. Garashkina, A.A. Druzhinina, M.V. Harnikov. Pedagogical technologies of ensuring social safety of adolescents.
In article the pedagogical technologies ensuring social safety of the teenager as the effective methods of the organization of social and pedagogical activity directed to prevention of illegal behavior, commission of offenses and crimes and also on socialization and rehabilitation of the minors which are already in the conflict with the law are considered. Regional experience of realization of technologies is presented; the principles of this activity — social partnership, use of the socializing resources of society, preventive priority, social inclusiveness are removed.
Keywords: social safety, social and pedagogical technologies, social inclusiveness, legal education, adolescent.

И.Ю. ТАРХАНОВА. Сравнительный анализ профессиональных затруднений социальных педагогов, работающих в условиях сельской местности и городской агломерации.
Статья посвящена анализу специфики социализации личности в сельской местности и городской агломерации. Рассмотрены различия в ресурсах и условиях социально-педагогического сопровождения городских и сельских школьников. Теоретические выводы опираются на результаты эмпирического исследования профессиональных затруднений социальных педагогов, работающих на селе и в городе. Исследование, проведённое в Ярославской области, позволило не только дифференцировать профессиональные затруднения специалистов, но и выявить ряд общих системных проблем в сфере работы школьных социальных педагогов.
Ключевые слова: социально-педагогическая деятельность, мезофакторы социализации, профессиональные затруднения.
I.Y. Tarkhanova. The comparative analysis of professional difficulties of the social educators working in the conditions of rural and urban agglomeration.
Article is devoted to the analysis of specifics of socialization of the personality in rural and urban agglomeration. Differences in resources and conditions of social and pedagogical support of urban and rural school children are considered. Theoretical conclusions are based on results of an empirical research of professional difficulties of the social educators working at the countryside and in the city. The research conducted in the Yaroslavl region allowed not only to differentiate professional difficulties of experts, but also to identify a number of the common system problems in the sphere of work of school social educators.
Keywords: social and pedagogical activity, socialization mesofactors, professional difficulties.

ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
Е.А. МАРТЫНОВА. Гуманитарное измерение педагогического образования.

В статье выявлены проблемы, затрудняющие достижение высокого качества обучения и воспитания студентов педагогических вузов. Обосновывается проблема актуализации гуманитарной составляющей образовательного процесса педагогических вузов. Предлагаются возможные пути модернизации педагогического образования путём принципиального изменения качества учебных и внеучебных форм его организации.
Ключевые слова: личность педагога, воспитание, гуманитаризация, гуманитарная составляющая.
E.A. Martynova. Humanitarian measurement of pedagogical education.

In article the problems complicating quality achievement of training and education of students of pedagogical higher education institutions are revealed. The problem of updating of a humanitarian component of educational process of pedagogical higher education institutions is proved. Possible ways of modernization of pedagogical education by basic change of quality of educational and extracurricular forms of its organization are offered.
Keywords: personality of the teacher, education, humanitarization, humanitarian component.

СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРАКТИКА: ТЕХНИКИ И МЕТОДИКИ
Т.В. ЗАЙЦЕВА, Ю.Д. ОВЧИННИКОВ, А.А. АБРААМЯН. Трансляция педагогического опыта в социальном восприятии детского спорта.

В статье авторы обращают внимание на пропагандирование мало культивируемых видов спорта, в том числе женского футбола, посредством проведения спортивных мероприятий, которые проходят как в Краснодарском крае, так и в других регионах России.
Ключевые слова: детский спорт, педагогический опыт, дополнительное образование, региональный аспект, международный фестиваль, женский футбол.
T.V. Zaytseva, Y.D. Ovchinnikov, A.A. Abraamyan. Broadcast of pedagogical experience in social perception of children's sport.
In article authors pay attention to promotion of few cultivated sports, including female soccer, by means of holding sporting events which take place both in Krasnodar Krai, and in other regions of Russia.
Keywords: children's sport, pedagogical experience, additional education, regional aspect, international festival, female soccer.

А.Д. ГУСОВА, И.М. СЛОБОДЧИКОВ. Адаптация детей в пространстве начальной школы как условие успешного обучения.
Рассмотрены представления о комплексной адаптации дошкольников в пространство начального школьного образования в контексте успешности их дальнейшего обучения, а также современные представления о психолого-педагогическом сопровождении процесса адаптации как условии успешного обучения детей. Анализируются постулаты о непрерывном образовании в системе «детский сад - начальная школа».
Ключевые слова: период адаптации, роль успешного обучения школьника, формирование сферы его интересов, общения и самооценки, этапы адаптационного периода.
A.D. Gusova, I.M. Slobodchikov. Adaptation of children in primary school space as a condition of successful learning.
The article outlines the concept of the complex adaptation of preschool children to the space of primary school education in the context of the success of their further education. The research presents some modern ideas about psychological and pedagogical support of the adaptation process as a condition for the successful training of children. The postulates of continuing education in the «kindergarten — primary school» system are examined and analyzed.
Keywords: Adaptation period, the role of successful training of a pupil, formation of the sphere of his interests, communication, self-evaluation and stages of adaptation period.